Jag har under många år funderat över hur det kan komma sig att tränare inom ridsport inte digitaliserat sin hantering av träningsbokningar. För att vara en av de som erbjuder alternativ så har vi byggt en app där tränarna kan hantera bokning av träningar. Blir spännande att se om det blir succé eller inte.
Jag kan nog utan att riskera någon heder påstå att minst 90% av de tränare som erbjuder ekipage träningar tar emot anmälningar på följande sätt;
- Sms
- Messenger
- Telefonsamtal
- Möten på stallbacken
Jag tycker det är iögonfallande att så många professionella tränare så oprofessionellt hanterar träningsbokning. Om vi jämför med beställning av träning på Friskis o Svettis, bokning av tågresor, flygresor eller tidsbokningar generellt så är det märkligt att inte träningar till största del bokas i ett bokningssystem.
Möjligen enkelt för kunder – men definitivt krångligt för tränarna…….
Jag har sett hur träningsbokningar görs i Messenger och Facebook. Följande är några exempel;
- -Ja, jag kommer gärna
- -Åh vad kul jag vill gärna vara med
- -Finns det plats för mig
- Jag tror jag kan vara med
Uppriktigt talat – vem begriper om ryttaren kommer eller inte och vilken tid passar med ovanstående skrivningar?
Det är kanske enkelt för ryttaren att skriva i Messenger, Facebook eller sms och skriva som ovan. MEN, vilket extraarbete innebär det inte för tränaren.
Tränarportalens träningsbokning i appen kanske kan upplevas som krångligt för kunderna inledningsvis för nu måste de ange när de vill träna samt boka in sig, inte vara allt för otydliga.
Lycka till med dina träningar!
//Kella, Tränarportalen